MENU
Chairs Den Haag

Klassiek Stofferen


Herstoffering van een set van 10 iepenhouten stoelen (Nederland, ca. 1800) met een klassieke hoogstoffering zonder spiraalveren.


De oude bekleding en het binnenwerk worden verwijderd.
Het hout van de stoel wordt schoongemaakt en zwakke punten van de houtconstructie worden met behulp van beenderlijm verstevigd.



Aan de onderkant van de zitting worden jute singelbanden gespannen.
Dit vormt de basis waarop.....



.......koperen spiraalveren worden geplaatst.



De veren worden vervolgens met behulp van koppeltouw onder spanning gebracht.

Het gebruik van koperen spiraalveren is ontwikkeld vanaf 1830. Het binnenwerk van deze stoelen wordt opgebouwd met de materialen en technieken die ook destijds gebruikelijk waren.

Het aantal veren dat nodig is voor een zitting, wordt bepaald door de grootte van de zitting. Bij een standaard tafelstoel zijn in principe 5 veren nodig. Bij de zitting van een grotere fauteuil kunnen dat 16 veren zijn

en bij de zitting van deze Art deco bank zijn het er 52.

Over de gespannen veren wordt verenlinnen aangebracht.

Dan wordt een dikke laag van het plantaardige vulmiddel crin vegetal op het verenlinnen aangebracht.
In eerste instantie wordt dit crin vegetal op zijn plaats gehouden door grote lussen touw die op het verenlinnen zijn aangebracht.

Plantaardig crin vegetal is een zeer veerkrachtige vezel, (palmbladen die overlangs gesneden worden en dan gekruld) die van oudsher wordt gebruikt voor een duurzame vulling van zitmeubelen.

Over het crin vegetal wordt een jutte doek gespannen.
Deze hele laag wordt met touw doorgenaaid waardoor het crin vegetal op zijn plaats wordt gehouden.

Randen worden daarna twee keer afgenaaid met touw. Daardoor wordt een stevige ’wrong’ langs de randen van de stoel gecreeerd.

Bij deze armstoel uit ca. 1860 wordt ook een wrong in de rug genaaid om te waarborgen dat de vorm langdurig in takt blijft.

En ook de armleggertjes krijgen afgenaaide kanten.

Een nieuwe laag crin vegetal [of eventueel paardenhaar] wordt aangebracht om de uiteindelijk gewenste egale bolling van de zitting te bewerkstelligen.

Over een laag blauwe watten, wordt wit katoen gespannen.
Deze stoel is dan klaar voor bekleding en afwerking.

Het houtwerk wordt in de was gezet om daarna op de zitting de stof aan te brengen.

De stof kan nu worden afgewerkt met argrementsband .........

........... of met siernagels.

En de stoel is klaar!



En ook deze fauteuil is klaar.

Klassiek Stofferen


Herstoffering van een set van 10 iepenhouten stoelen (Nederland, ca. 1800) met een klassieke hoogstoffering zonder spiraalveren.


De oude bekleding en het binnenwerk worden verwijderd.
Het hout van de stoel wordt schoongemaakt en zwakke punten van de houtconstructie worden met behulp van beenderlijm verstevigd.



Aan de onderkant van de zitting worden jute singelbanden gespannen.
Dit vormt de basis waarop.....



.......koperen spiraalveren worden geplaatst.



De veren worden vervolgens met behulp van koppeltouw onder spanning gebracht.

Het gebruik van koperen spiraalveren is ontwikkeld vanaf 1830. Het binnenwerk van deze stoelen wordt opgebouwd met de materialen en technieken die ook destijds gebruikelijk waren.

Het aantal veren dat nodig is voor een zitting, wordt bepaald door de grootte van de zitting. Bij een standaard tafelstoel zijn in principe 5 veren nodig. Bij de zitting van een grotere fauteuil kunnen dat 16 veren zijn

en bij de zitting van deze Art deco bank zijn het er 52.

Over de gespannen veren wordt verenlinnen aangebracht.

Dan wordt een dikke laag van het plantaardige vulmiddel crin vegetal op het verenlinnen aangebracht.
In eerste instantie wordt dit crin vegetal op zijn plaats gehouden door grote lussen touw die op het verenlinnen zijn aangebracht.

Plantaardig crin vegetal is een zeer veerkrachtige vezel, (palmbladen die overlangs gesneden worden en dan gekruld) die van oudsher wordt gebruikt voor een duurzame vulling van zitmeubelen.

Over het crin vegetal wordt een jutte doek gespannen.
Deze hele laag wordt met touw doorgenaaid waardoor het crin vegetal op zijn plaats wordt gehouden.

Randen worden daarna twee keer afgenaaid met touw. Daardoor wordt een stevige ’wrong’ langs de randen van de stoel gecreeerd.

Bij deze armstoel uit ca. 1860 wordt ook een wrong in de rug genaaid om te waarborgen dat de vorm langdurig in takt blijft.

En ook de armleggertjes krijgen afgenaaide kanten.

Een nieuwe laag crin vegetal [of eventueel paardenhaar] wordt aangebracht om de uiteindelijk gewenste egale bolling van de zitting te bewerkstelligen.

Over een laag blauwe watten, wordt wit katoen gespannen.
Deze stoel is dan klaar voor bekleding en afwerking.

Het houtwerk wordt in de was gezet om daarna op de zitting de stof aan te brengen.

De stof kan nu worden afgewerkt met argrementsband .........

........... of met siernagels.

En de stoel is klaar!



En ook deze fauteuil is klaar.

Abonneer je op de nieuwsbrief